صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 222921397/12/09 - 13:37

نگاهی به لیگ برتر فوتبال استان بوشهر در فصل 98-97

ورزش بوشهر: به پایان سال 97 نزدیک می‌شویم؛ نگاهی به پرونده لیگ برتر فوتبال استان خالی از لطف نیست.

به گزارش "ورزش بوشهر"؛ لیگ برتر فوتبال استان بوشهر جام اطلس خلیج فارس هفتمین دوره خود را هم پشت سر گذاشته است. در این دوره دوازده تیم ( استقلال بنه‌گز، آبی‌پوشان تنگ زرد دشتستان، پرسپولیس خورموج، پرسپولیس دیلم، پرسپولیس نوین برازجان، وحدت پدیده بوشهر، سپاهان بوشهر، سکان بوشهر، شاهین چغادک، پیام چغادک، جام جم جم و سیراف کنگان) برای قهرمانی رقابت خود را شروع کردند. وحدت پدیده بوشهر تا سه هفته به پایان لیگ با فاصله 8 امتیازی صدر نشین بود و راهی جز قهرمانی نداشت اما با انصراف پرسپولیس برازجان از مرحله دوم لیگ دسته سوم کشور این تیم جایگزین نماینده دشتستان شد. با خروج وحدت پدیده بوشهر از لیگ همای شانس بر شانه‌های استقلال بنه‌گز نشست و این تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. مجید حیدری سرمربی استقلال در سال‌های گذشته با بدشانسی قهرمانی را از دست داده بود اما امسال شانس با تمام وجود این مربی را به آغوش کشید.

در اولین دوره جام اطلس خلیج فارس نماینده دشتی قهرمان شد. ایرانجوان خورموج با هدایت بهنام ابولی در سال 91 اولین قهرمانی استان را به دست آورد. این تیم بعد از قهرمانی در استان، لیگ دسته سوم را هم پشت سر گذاشت و به لیگ دسته دوم رسید و ناگهان از هم پاشید. در دومین دوره شاهین باغک و مهرداد پورحیدر عنوان قهرمانی را به دست آوردند. شاهین و پورحیدر با هم رهسپار کشور شدند ولی این تیم هم در فصل بعد با رای باغی‌ها حکم انحلالش صادر شد. در سومین دوره پتروشیمی جم خورموج (جم صنعت‌کاران) با هدایت حسین مزارعی عنوان قهرمانی را به دست آورد ولی این تیم هم منحل شد. در چهارمین دوره پیام چغادک با همراهی مهرداد فرخنده‌پی قهرمان شد. این تیم هم کشور را تجربه کرد اما این تجربه تلخ شد تا جایی که تنها نامش در لیگ استان ماند و مدیریتش را بردخونی‌ها به عهده گرفتند. سپاهان خورموج و آتش‌جو هم‌چنان در میان آتش دست و پا می‌زنند. این تیم پس از کسب عنوان قهرمانی در پنجمین دوره راهی کشور شد و هم‌چنان از اعتبار فوتبال خورموج دفاع می‌کند. شاهین عامری ششمین تیمی بود که بر قله فوتبال استان ایستاد. عامری یک سال لیگ دسته سوم کشور را تجربه کرد. آینده نماینده عامری هم نامشخص است.

لیگ هفتم لنگ‌لنگان به پیش رفت اما به مرور روی غلطک افتاد. در همان ابتدای لیگ استقلال بنه‌گز و وحدت پدیده بوشهر قدرت خود را به رخ حریفان کشیدند و در انتهای جدول هم غوغا به پا بود.

لیگ هنوز به نیمه راه نرسیده بود که شاهین چغادک از پا افتاد و انصراف خود را اعلام کرد. یونس آذرم‌نسب سرپرست شاهین لیگ را بدون مربی شروع کرد و سپس با رضا ستوده به توافق رسید. این تیم نتایج امیدوار کننده‌ای در ابتدای لیگ داشت اما توان این تیم برای پایان رساندن لیگ کافی نبود و با یک نامه به کار خود پایان داد.

پیام چغادک تا پایان نیم فصل نخست برای لحظه‌ای از انتهای جدول جدا نشد ولی به مرور این تیم جان گرفت و در مکان هشتم ایستاد. پیام که تنها نامش پیام بود و هیچ نشانی از چغادک نداشت با مدیریت محسن بردستانی راهی مسابقات شد. بردستانی که سال گذشته با نصر سردار بردخون نتوانست ره به جایی ببرد امسال پیام را در دست گرفت و ماندگار شد. در این تیم مصطفی مظفری بهترین عملکرد را داشت البته سخت است از کنار نام مصطفی انصاری بهترین گلزن این تیم هم گذشت. انصاری با 10 گل بهترین گلزن پیام بود. پیام سال آینده با نام نصر سردار بردخون راهی لیگ برتر خواهد شد.

پرسپولیس نوین برازجان با سلام و صلوات آغاز کرد اما با چالش‌های جدی روبرو شد و نتوانست از اعتبار فوتبال دشتستان دفاع کند و از لیگ جدا شد. عباسی مدیر این تیم تغییرات زیادی در تیم خود به وجود آورد ولی با حضور هادی ملک‌پور بر روی نیمکت پرسپولیس نوین هم فرجی نشد و این تیم سقوط کرد.

استقلال بنه‌گز یک بار با خرید امتیاز لیگ دسته سوم کشور را تجربه کرد. آن تجربه تلخ بود و بار دیگر به لیگ استان پیوست. سقوط از لیگ دسته سوم برای اکثر تیم‌های استان گران تمام شده بود ولی این تیم نگذاشت تجربه قهرمانان استان تکرار شود. مجید حیدری سرمربی این تیم سال گذشته با شاهین عامری تا یک قدمی قهرمانی پیش رفت اما ناگهان کنار گذاشته شد تا شاهین بدون او قهرمان شود. حیدری در این فصل زیر سایه مهدی قنبری و وحدت پدیده بوشهر قرار داشت. با خروج وحدت از لیگ برتر استان شرایط برای قهرمانی استقلال مهیا شد و استقلال نگذاشت این شانس از دست برود. در این تیم مهران پورمند میدان‌دار بود و نقش مهمی در موفقیت استقلال بازی کرد. حمید بهادر هم از بهترین‌های لیگ بود. بهادر با 17 گل عنوان بهترین گلزن لیگ را به دست آورد.

در شمال استان و از مجموع دو شهرستان گناوه و دیلم تنها یک تیم در لیگ برتر استان حضور داشت. پرسپولیس دیلم هر ساله در بدترین شرایط مالی و بازیکنی بسته می‌شود. فاضل محتجب سرمربی این تیم نیست اما سکان پرسپولیس را همیشه در دست دارد. محتجب در میانه فصل و وقتی که جدول ناهمگون شد با نوراله خورشیدی به توافق رسید و پرسپولیس در جایگاه هفتم لیگ ایستاد. در این تیم عباس کیانی به آب و آتش زد تا پرسپولیس مهمان لیگ باشد و عبداله گلاب‌نیا هم با 5 گل بهترین گلزن دیلم بود.

پرسپولیس خورموج در اولین تجربه لیگ برتر استان امیدوار کننده بازی کرد و در مکان ششم قرار گرفت. این تیم وقتی افت کرد که امیر احمدی بهترین گلزن خود را به دلیل مصدومیت از دست داد. نماینده خورموج را رضا عبدلی بحری تر و خشک کرد. عبدلی بحری تمام توان خود را به کار بست تا خورموج در لیگ برتر استان نماینده داشته باشد. مرتضی زارعی بهترین بازیکن این تیم بود. زارعی در میانه زمین به کار گرفته می‌شد اما بر حسب نیاز در بعضی از بازی‌ها آخرین مدافع این تیم بود. خط حمله پرسپولیس اقتدار لازم را نداشت. در میان حمله‌وران این تیم بهترین عملکرد را امیر احمدی با 5 گل داشت.

آبی‌پوشان تنگ‌زرد دشتستان طولانی‌ترین نام را در میان تیم‌های لیگ دارد. این تیم هم مانند پرسپولیس خورموج برای اولین بار در لیگ برتر استان به میدان می‌رفت. مربیان آبی‌پوشان هنوز هم از تلخی کسر سه امتیازی می‌گویند که نباید کسر می‌شد. این تیم تا سه هفته مانده به پایان لیگ و وقتی وحدت پدیده بوشهر از لیگ جدا شد امیدی پر رنگ برای قهرمانی داشت اما سه شکست متوالی این تیم را به مکان پنجم فرستاد. در این تیم رضا فروزانی بهترین بود. فروزانی در میانه زمین طراح حملات آبی‌پوشان بود و در میان بهترین‌های استان جا داشت. در میان گلزن‌های این تیم هم مصیب ورزندی با 10 گل بهترین گلزن شد.

سیراف کنگان باور نکردنی‌ست؛ تیمی که دو قهرمانی حذفی استان را در دو سال گذشته دارد در لیگ پر فروغ نیست اما امسال ناگهان از میانه جدول پر کشید و به مکان دوم تکیه داد. لیگ عادت کرده بود تا نام سیراف و احسان رحیمی را با هم بشنود. این دو نام در چند بازی پایانی از هم جدا شدند. با جدایی رحیمی سکان سیراف به دست حسین گله‌داری داده شد. در این تیم اسحاق چوری برای تقویت خط دفاعی جذب شد ولی گلزنی چوری باعث شد تا به خط حمله برود و عنوان بهترین بازیکن این تیم را هم یدک بکشد. چوری بهترین گلزن سیراف هم شد. این بازیکن با 15 گل دومین گلزن برتر مسابقات بود.

سپاهان بوشهر سومین تیم لیگ است. این تیم در میانه لیگ با نتایجی ضعیف روبرو شد تا جایی که به انتهای جدول نزدیک شد اما سعید مسیگر سرمربی این تیم بازگشتی باور نکردنی داشت. سپاهان در میانه زمین خود فرهاد سعیدی را داشت. بازیکنی که در اختیار تیم است و گوشش به فرمان مربی‌ست. خط حمله سپاهان سومین خط حمله لیگ بود. نقش علی آلبوغبیش با 9 گل پررنگ‌تر از دیگر گلزنان سپاهان بود.

سکان بوشهر در لیگ چهارم شد. اولین تجربه سکان در لیگ با خوشی به اتمام رسید. رضا نظرزاده هدایت سکان را در لیگ به عهده داشت؛ مربی جوانی که لیگ انتظاراتش را برآورده نکرد. در این تیم اصلانی با تجربه‌ای گران یکی از بهترین‌ها بود. در خط حمله سکان مهران عالی‌پور با 7 گل بهترین عملکرد را داشت.

جام جم جم جنوبی‌ترین تیم لیگ بود. این تیم به سختی لیگ را ادامه و به پایان رساند. اکبر اختیاری سرمربی جام جم در روزهای پایانی لیگ نگران سقوط بود اما با خروج وحدت خیال جمی‌ها هم راحت شد. در این تیم مهدی عمرانی بهترین عملکرد را داشت ولی هادی داستار بازیکن جوان این تیم هم خوش درخشید. یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله در اختیار جام جم بود. این تیم در مجموع 22 بازی 23 گل به ثمر رساند.  علی غلامی و سیدعلی موسوی بهترین گلزنان این تیم بودند. غلامی و موسوی پنج گل‌ِهای جام جم بودند.

هادی داستار بازیکن جوان جام جم تاثیر زیادی بر این تیم داشت اما بیماری امان داستار جوان را برید و نتوانست تا پایان راه جام جم را همراهی کند.

 

منبع: یاران سبز_ مرتضی خضری