صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 305641398/10/10 - 23:58

دوازدهمین سالکوچ پدر شاهین/ای که ز تو ماند نکویی نشانه

به قلم مهدی صالحی زاده

  به گزارش "ورزش بوشهر"؛ مرحوم عبدالمحمدزنگوئی در تاریخ 1314/5/18 متولدودرروز یکشنبه 1386/10/16 یعنی دوازده سال پیش در جوار حافظ ، غزل خداحافظی را سرائید و به سوی نیاکانش پرواز کرد.

-ایشان خرداد سال 1333 در دبیرستان سعادت بوشهر موفق به دریافت مدرک دیپلم گردید. در همان سال در دسته جات آزاد، عضو تیم فوتبال جوان بودکه توسط حاج مختار قلعه گیر سرپرستی می شد.

-چهارم آبان سال 1333 که مصادف بود با روز تاسیس تیم جوان، ایشان با لباس تیم جوان برابر تیم خلیج (شاهین)بازی کرد.و در پست بک راست هنر خودش را به رخ حریف کشید. بعد از آن بازی به دلیل رفاقت نزدیکی که بااکثر بازیکنان خلیج (شاهین)داشت ،به عضویت این تیم در آمد و تا آخر عمربه شاهین وفادار ماند.

-اسفندسال 1333 برای انجام خدمت سربازی وارد دانشگاه افسری شد و پس از گذراندن دوره افسری در کرمان، برای تیم لشکر کرمان درمسابقات نظامی کشوری بازی کرد. آبان ماه سال 1335، پس از پایان دور خدمت سربازی  به استخدام بانک ملی در آمد.

-مرحوم زنگویی سالهای سال در راه پیشرفت، موفقیت ، سربلندی و نگهداری تیم شاهین زحمات زیادی متحمل شد که اکثر اوقات هزینه تیم را شخصا متقبل می شد.

-ایشان برای گرفتن امتیاز حکم تغییر نام خلیج به شاهین که در آن زمان فوق العاده مشکل بود به پایتخت رفته و با تلاش بی شا ئبه اش و طی نمودن کلیه مراحل اداری ، موفق  شدبوشهرراصاحب شاهین نماید.

-وی درلباس بازیکنی (کاپیتان) ، در سمت سرپرستی، در قبایی مربیگری ، پست مدیرعاملی و رئیس هیات موسسین زحمات زیاد و ماندگاری رابرای شاهین انجام داد.روحش شاد یادش گرامی.

 

 عبدالمحمد پوربهی پیشکسوت شاهین؛ زنگوئی مانا می ماند

یادیاردیرنه ام ماندگار وابدی ، نام ویادبزرگش مانا باد. بزرگی وی در نزدبوشهری هازبان زدخاص عام بود.اودرمسیر بزرگی باشگاه شاهین بوشهر،خیلی زحمت کشید.مرحوم زنگوئی از زندگی اش می زد تا شاهین زنده بماند و بازیکنان و هواداران هیچ کمبودی احساس نکنند.

خاطرات زیادی با هم داشتیم که مثل فیلم جلو دیدگانم به تصویر کشیده می شود. مرحوم آنقدربه تیم شاهین علاقه داشت که اسم فرزندش را شاهین گذاشت.بازیکنان تیم را مثل بچه های خود دوست داشت.

وی برای احیای شاهین وادامه زندگی آن از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد.

او دراکثر پستهای باشگاه شاهین عملکردخوبی داشت وهمیشه نام به نیکی برده می شود دریک کلام بگویم که زنده یاد زنگوئی به عشق شاهین شب را صبح می کرد . روحش شاد.

 

 جلال غریب زاده پیشکسوت شاهین؛ زنگوئی نمونه بود

 مرحوم عبدالمحمد زنگوئی از سال 1342 که بنده افتخار عضویت باشگاه شاهین داشتم ، مدیری بی همتاو در کارش نهایت خسته ناپذیر بود.از هرساعتی در شبانه روز که تیم فوتبال باشگاه شاهین به مشکلی برمیخورد آقای زنگوئی تمام قد درخدمت باشگاه بود.

درصراحت لهجه نمونه و حرف خودش رامی زد. ازجمله سال 1343 که تیم شاهین در برابر ایرانجوان بازی داشت و رییس سازمان امنیت آنوقت در استادیوم حضور داشت و بقولا با ازدحام جای سوزن انداختن نبود.مردم شلوغ کردن که فردایش سازمان امنیت تیم فوتبال شاهین به اتفاق اقای زنگوئی احضار کردن همه رفتیم ،چقدر دیدنی وشنیدنی بوددراتاق،شخص رییس شروع به تهدید کرد و اظهار

انحلال باشگاه نمود در این هنگام مرحوم زنگوئی به جواب برخاست و به ایشان صراحتا گفت شما نمی توانید باشگاه شاهین بوشهر را منحل کنید.باورکنیدازپشت میز خط کش را به طرف زنگوئی پرت کرد و او را به بیرون خواند اما دوباره احظارش کرد و تهدید نمود باز هم آقای زنگوئی صحبت او را بی  پاسخ نگذاشت زنگوئی فردی بسیار نمونه بود.

 

احمد گزی مدیرعامل اسبق شاهین؛ خیلی پرتلاش بود

تقریبا اواخر بازی ایشان را بیاد دارم،درخطی دفاعی خوب بازی می کرد بعد از مرحله ی بازیگری مربی و سرپرست و مدیر شد. او پشت سر کسی صحبت نمی کرد و باهرکس رو در رو اظهار نظر می کرد.وی یکی از شخصیت های بارز، زمان خود بود که الان کمترکسی مثل او در ورزش داریم.

زمانی که ایشان مدیریت باشگاه شاهین را به عهده داشت بنده نیز سرپرست باشگاه بودم واقعا چیز های زیادی از او یاد گرفتم مرحوم خیلی پرتلاش و کاری بود زمانی که تیم شاهین به لیگ برتر صعود کرد به رحمت خدا رفت شاید اگر او زنده بود این اتفاقات برای شاهین رخ نمی داد.

 

 عبدالمجید مشایخ پیشکسوت فوتبال بوشهر؛ پدر دلسوز برای شاهین

مرحوم زنگوئی پدری دلسوز برای باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین بود چنان به باشگاه و بازیکنان عشق می ورزید که گویی پدری فرزندانش را با عشق در اغوش می کشد مانند او کمتر پیدا میشد ای کاش مثل او در فوتبال بوشهر بیشتر داشتیم و فوتبال ما به این روز نمی افتاد و شاهین به باد فراموشی سپرده نمی شد .امیدوارم همه ی شاهینی ها و بوشهری ها یادش را گرامی داشته و از تجربیات گذشته او به خوبی استفاده کنند. روحش شاد یادش گرامی

 

عبدالرضاعبدالله زاده پیشکسوت شاهین؛ تاآخرعمر شاهینی ماند

 دوست دارم اطلاعاتی در خصوص مرحوم عبدالمحمد زنگوئی از زمان جناب اقای پوربهی که خودموسسین باشگاه شاهین می باشند شنیده ام بدون کم و زیاد و بسیار خلاصه و تقدیم نمایم.

زنده یاد در خرداد1333 در دبیرستان سعادت به اخذ دیپلم نائل شد و از ان پس در تاریخ اذر ماه های سال به تیم ایرانجوان که ان زمان به نام جوان فعالیت داشته و درجشن چهارم ابان بین ان تیم و تیم خلیج (شاهین فعلی) برگزار شد وی در پست دفاع بازی می کرد به دلیل رفتن از ایرانجوان  به شاهین ارتباطی که درکارخانه اعتمادیه بوشهر به مشغول به کار بود با تعدادی از فوتبالیست های تیم خلیج که از ان کارخانه کار می کردند اشنا می شود و به دلیل دوستی عمیق بین انها و ایرانجوان به عضوریت تیم خلیج دربیاید زنده یاد تا سال 1342دوشاش دوش مرحوم حسین توکلی سرپرست تیم خلیج  زحمات خلیج را متمحل بود و با تغییر خلیج به شاهین از اذر ماه 1342 تا اخر عمر با عزت خود، درشاهین فعالیت های بی دریغ داشت و در تمام مسائل یارو مددکار شاهین بود. مرحوم درباشگاه به عنوان بازیکن، کاپیتان، مربی ،سرپرست،مدیر عامل  و  رییس هیات موسس خدمت کرد.

البته در خصوص بزرگانی مثل مرحوم زنگوئی خاطر و مطلب زیاد است که به همین مقدار  بسنده می کنم. درپایان از ایزد منان  برای همه ی گذشتگان فوتبال علو درجات مسئلت و برای بازماندگانی همه چون جناب اقای پوربهی  و سیدعلی مصطفوی از خداوند ارزوی تندرستی و بهروزی دارم.