صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 317041398/11/16 - 14:10

چگونگی رشد فوتبال وحرکت به سمت حرفه ای شدن برای سال های آینده

یاداشتی از عبدالمجید اصلانی:

  

ورزش بوشهر: امروزه لیگ های معتبر جهانی سعی می کنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود را به سمت حرفه ای شدن برای سال های آینده حفظ کنند. هدف از این نوشتار وضعیت لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفه ای AFC می باشد.

با توجه به تغییراتی که طی چند سال اخیر در برگزاری لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمده و تأکید کنفدراسیون فوتبال بر حرفه ای شدن باشگاه ها در آسیا، انجام تغییرات در نظام باشگاه داری ایران امری اجتناب ناپذیر است. باشگاه های ایران سال هاست که وابسته به دولت وعملا وعلنا دولتی هستند. به غیر از چند باشگاه انگشت شمار سایر باشگاه ها از منابعی که توسط دولت به آن ها تزریق می شود امور خود را می گذرانند این در شرایطی است که AFC تأکید دارد باشگاه به صورت مؤسسات و شرکت های تجاری اداره شوند و هم چنین داشتن استقلال کاری نه تنها از منابع مالی خود استفاده کنند، بلكه به بنگاه های سودآور نیز تبدیل شوند( که این پروسه زمانی ازسال 2012 تا 2019 برای ایران منظورشده بود که متاسفانه به دلیل عدم اجرای کامل آن باشگاه های ما امسال با مشکلات عدیده ای روبرو گردیدند) تا سرعت پیشرفت فوتبال درقاره آسیا افزایش پیدا کند. این اتفاقی است که در کشورهای صاحب فوتبال رخ داده و این پدیده را به یک صنعت پول ساز و قابل توجه عمومی تبدیل کرده است امروزه لیگ های معتبر در قاره های مختلف جهان، تنها مسابقه فوتبال برگزار نمی کنند، بلكه هر کدام از آن ها دارای سرمایه های بالقوه ای هستند که میلیون ها و بعضاً میلیاردها دلار در میان تشكیلات سازمان لیگ، باشگاه ها و فدراسیون های شان ردوبدل می شود. بنابراین هر کدام از لیگ های حرفه ای و معتبر جهانی سعی می کنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود به سمت حرفه ای شدن را برای سال های آینده حفظ کنند. درآمد ناشی از نقل و انتقالات، حق پخش تلویزیونی و وجود حامیان مالی یا سرمایه های بسیار کلان، معامله های چند میلیون دلاری سازمان لیگ حرفه ای برای تبلیغات اطراف زمین و... همگی از جمله عواملی اند که فوتبال حرفه ای را از یک بازی ساده و ورزش بی پیرایه به تجارت یا صنعت بین المللی تبدیل ساخته اند در صنعت فوتبال فاکتورهای موفقیت بین کشورهای مختلف متفاوت است و همین طور هم بین حرفه ای ها و آماتورها .

 

 اهم معیارهای AFC ازسال 2012 تاکنون تجاری شدن باشگاه ها، حق پخش تلویزیونی، استاندارد شدن ورزشگاه ها، شفاف شدن مسائل مالی، افزایش تماشاگران، مدیریت مسابقات لیگ برتر، بازاریابی، استاندارد فنی وتوسعه ( ایمنی ورزشگاه ها)، سازماندهی وامنیت مسابقات ، تاسیس فرهنگستان فوتبال ( آکادمی ) از جمله معیارهای AFC به شمار می روند که مدیریت ورزش و فوتبال به تنهایی قادر به حل آن ها نیست و الزام است مدیران و تصمیم گیران سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور نیز توجه ویژه ای به آن داشته و گام های مؤثری برای برطرف کردن موانع و مشكلات و در جهت حرفه ای شدن ورزش فوتبال بردارند.

فوتبال ایران در حال حاضر چهار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده اما پایدار بودن این وضعیت و کاهش نیافتن سهمیه ها منوط به تحقق وعده ها از سوی فدراسیون فوتبال ایران و برآورده کردن خواسته ها و استانداردهای AFC می باشد.استادیوم های فوتبال کشور در اکثر حیطه ها مانند جانمایی، ایمنی، امكانات و تسهیلات تماشاگران، خبرنگاران، داوران، پزشكی ، اتاق دوپینگ و ویژگی های زمین مسابقه و غیره از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. استقلال در تصمیم گیری ها و عملكرد فدراسیون فوتبال ایران بسیار کم است و اعمال نفوذ سایر ارگان ها و مسئوولین غیر متخصص در آن تضاد کامل با اصل صریح فیفا دارد. ( که دراستان ها شرایط دخالت وتغییرات پررنگ تروملموس تر است) در ساختار و سازماندهی سازمان فوتبال ( هیات – فدارسیون) ارتباط پویا بین اجزا، تقسیم کار، انتخاب شغل و شاغل و شایستگی گزینش نیروی انسانی متخصص وفنی وکارشناس در این بخش در موقعیت های سنی، تجربی و تحصیلی برای نیل به اهداف سازمان فوتبال اهمیت دارد. در فدراسیون فوتبال وسازمان فوتبال استان ها باید نظام آرای مردم و مجمع کاملا رعایت شده و به خصوص وظایف و اختیارات مجمع عمومی فدراسیون وهیات های استانی به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری افزایش یابد تا دستورات به صورت جمعی ، مستقل اتخاذ و مورد اجرا گذاشته شود.

در ادامه نوشتارهای آتی درباره ثبت تجاری باشگاه های فوتبال و اثرات اقتصادی مثبت آن مورد بررسی ودرمعرض قضاوت مخاطبین قرار خواهیم داد.