صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 50471396/08/16 - 01:09

فرق امروز و دیروز در فوتبال

محمد جهان‌افروزیان

ورزش بوشهر: نزدیک به توهم است که یک نفر فکر کند همیشه قهرمان خودش می باشد، بدون شک همه چیز در چارچوب قواعد ذاتی خودش قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است اما وقتی یک پا را جلو گذاشتی و قهرمان و محبوب محله، شهر، استان و کشور خودت شدی قاعده بازی فرق می کند. چرا که همانقدر که متعلق به خودت هستی وابسته به مردمی می شوی که تو را دوست دارند و برایت هورا می کشند و کف می‌زنند باید فرق دیروز و امروز خودت را تشخیص بدهی و بدانی که اگر تا دیروز شما بدنبال فوتبال می‌دویدید، امروز فوتبال بدنبال شما خواهد دوید البته نه به هر بهائی.

باید متوجه باشیم که قهرمانان و پهلوانان همیشه از سر غرور خودشان زمین می‌خورند تک برتری خواهی‌هائیکه ذهن را درگیر خودش می‌کند و افق دید او را محدود می‌سازد و آن را باکس می‌کند اشتباهات کوچک مانند شاخه‌های کوچکی است که وقتی روی هم جمع می‌شوند آتش‌های بزرگی بوجود می آورند.

وقتی مهدی قائدی آقایان فضلا باشو صدا زدند او خوشش آمد و لذت برد، اما نمی دانست که باشوی بیضائی سالهاست از میان نور نئون‌های سردر سینماها به پائین کشیده شده است و در کف میدان لشکرک اهواز به شغل سیگار فروشی مشغول است. عدنان عفراویان همان باشوی بیضائی دیگر از انفجار موشک و مواد منفجره راه‌سازی‌ها نمی‌ترسد بلکه ترس او از صدای پای مأموران شهرداری منطقه است که می‌خواهند بساط سیگار فروشی او را جمع کند. امروز پیراهن یک باشگاه به گوشه ای پرتاب می‌شود و فردا ممکن است خود او را در تهران به گوشه‌ی رینگ ندانم کاری پرت کنند، در صورتیکه مهدی قائدی فقط و فقط مهدی قائدی می‌باشد و نه چیز دیگر، بلائی که بر سر مهدی طارمی آوردند برای مردم استان بوشهر و دوستداران طارمی زجرآور بود زمانی که سخنگوی قوه قضائیه آقای اژه‌ای در جواب خبرنگاران گفت اگر طارمی با پرسپولیس قرارداد بسته و پولی دریافت شده است چون پرسپولیس یک باشگاه دولتی است گرفتن این پول اختلاس محسوب می‌شود و از طرف دادستانی قابل پیگری است در حالیکه نه قائدی بچه شروری است و نه طارمی اینقدرها سر به هوا و پول‌پرست، کسی که ماشینی که متعلق به اوست را به مجتبی محرمی هدیه می‌کند و کفش‌های طلای آقای گلی خود را به موزه امام رضا می‌دهد اسمش را هر چیزی می‌خواهید بگذارید، تبلیغ یا هر چیز دیگر اما این کارها سرشار از گذشت و خصلت‌های خوب انسانی است، واقعا نفرین بر آفرینندگان این راه‌های کج و معوجیکه بخاطر منفعت خودشان پیش پای طارمی‌ها و قائدی‌ها می‌گذارند.

هیچ فراموش نمی‌کنیم که در سال‌های دور در مجله فردوسی به سردبیری عباس پهلوان در مصاحبه‌ای وقتی از فروغ فرخزاد در مورد آتشی این شاعر بزرگ بوشهری سئوال شده بود عنوان کرده بود که آتشی یک شاعر جهانی است اما حالا که به تهران آمده می‌ترسم بچه‌های اینجا او را خراب کنند، اگر با خودمان صادق باشیم انتخاب راه آسان است چون انسان موجودی هوشمند است که هم آموزش‌پذیر است و هم تربیت‌پذیر.

شما به این راهی که یک مربی بعد از سه سال سرمربیگری در لیگ کشوری برای خود انتخاب کرده است نگاه کنید واقعا انسان در رابطه با این تصمیمات اشتباه درمانده می شود چوبی که امروز ضربه اش را می خوری و دردش را احساس می کنی و فردا صدایش را در فوتبال بوشهر خواهید شنید.

همان راه بدمنظری که مسئول و مسئولان فوتبال برای مبارزه با فساد پیش پای فوتبال گذاشته اند راهی که از ترکستان هم سر در نمی‌آورد اتفاقاتی که با رد و بدل شدن چند میلیون از چند جوان و نوجوانان و در بسیاری از موارد بزرگسالان شروع می‌شود  و در جائی با شنیع‌ترین شکل ناهنجاری اجتماعی آن روبرو می‌شویم. البته چشم و گوش نظام باز است و خیلی زود عکس‌العمل لازم را بر بدنه مظلوم فوتبال احساس خواهیم کرد در این وانفسای فساد مسئولیت مسئولین باشگاهها چیست؟