صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 196101397/08/05 - 22:00

آشنایی با کروکودیل ناکام فوتبال ایران! از کوتینیو و مارسلو تا بروزویچ و پورامینی

ورزش بوشهر: دو روز بعد از حرکت جالب مارسلو بروزویچ هافبک تیم اینترمیلان در برابر بارسلونا، در لیگ برتر ایران هم همین حرکت روی یک ضربه ایستگاهی تکرار شد اما نتیجه ای نداشت.

به گزارش" ورزش بوشهر" اکبر ایمانی در بازی دیروز دو تیم صنعت نفت برابر پارس جنوبی، کاری را انجام داد که لوئیزسوارز مهاجم اروگوئه ای بارسلونا در بازی لیگ قهرمانان اروپا برابر اینتر نتوانست آن را انجام بدهد. مارسلو بروزویچ هافبک کروات تیم اینترمیلان در دقیقه 65 بازی با بارسلونا و  در حالی که اینتر یک بر صفر از حریفش عقب بود دست به یک ابتکار جالب زد. در این دقیقه بارسلونا پشت هجده قدم اینتر صاحب یک ضربه آزاد ایستگاهی شد و لوئیز سوارز مهاجم گلزن بارسلونا پشت ضربه ایستاد.


سوارز یکی از بهترین ضربه آزاد زنان حال حاضر فوتبال جهان است و ضربه اش را هم با هوشمندی کامل زد. در حالی که مدافعان اینتر که فکر می کردند توپ هوایی زده می شود به هوا پریدند اما سوارز توپ را زمینی زد ک، در همین زمان بروزویچ پشت دیواردفاعی تکل زد و توپ با برخورد به او به کرنر رفت. هرچند ضربه با برخورد به هافبک کروات تغییرجهت داده و می توانست تبدیل به گل شود اما به کرنر رفت.

 


نمونه ایرانی بروزویچ


در دقیقه 27 بازی دو تیم پارس جنوبی و صنعت نفت آبادان، صنعت نفت در پشت محوطه جریمه صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و این بار اکبر ایمانی هافبک شوتزن نفت پشت ضربه ایستاد. دیواردفاعی پارس جنوبی مقابل این توپ بسته شد، نفتی ها توپ را دو ضرب زدند. یک ضربه آرام به توپ تا ایمانی یک شوت محکم بزند. همین اتفاق رخ داد اما حسین پورامینی هافبک تیم پارس جنوبی همان حرکت کروکودیل برزویچ را تکرار کرد اما اکبرایمانی یک شوت محکم و هوایی زد و توپ به تور دروازه پارس جنوبی چسبید.

 

 


بداهه یا از پیش تمرین شده؟!


گفته می شود کادرفنی پارس جنوبی برای این بازی روی این سبک از دفاع دربرابر ضربات ایستگاهی تمرین کرده است هرچند که این تاکتیک جواب نداد. اما بعد از بازی اینتر و بارسا و کار بروزویچ این سوال در رسانه های اروپایی مطرح شد که آیا این کاری بداهه بوده که بازیکن در آن زمان براساس بازیخوانی انجام داده یا نه یک برنامه از پیش تعیین شده...؟ این حرکت که خود بروزویچ به آن «حرکت کروکودیل» یا تمساح می گوید آیا یک حرکت از پیش تعیین شده است؟ البته که این اولین بار نیست که ابتکارهای جالب در زدن ضربات ایستگاهی انجام می شود. شاید بتوان گفت فیلیپ کوتینیوی مهاجم برزیلی حال حاضر بارسلونا در دومین سال حضورش در تیم لیورپول، چنین حرکتی را در بازی با تاتنهام و روی یک ضربه ایستگاهی انجام داد هرچند کوتینیو در پشت دیوار دفاعی لیورپولی مثل بروزویچ تکل نزد بلکه زانو زد و نشست. مارسلو مدافع برزیلی تیم رئال مادرید هم در آخرین بازی تیمش برابر تیم ملی آرژانتین و ضربه ایستگاهی لیونل مسی درحالی که دیگر بازیکنان برزیل دیوار دفاعی این تیم را تشکیل داده بودند مارسلو پشت این دیوار دفاعی به حالت نشسته پنهان شد.  با اینحال حتی در رقابت های مهمی چون جام جهانی هم شاهد ضربات ایستگاهی عجیب و جالب بوده ایم مثل گل آرژانتین به برزیل در جام جهانی 1998 که از روی یک ضربه ایستگاهی به دست آمد.

 

 


برنامه های عجیب فوتبال


چه کسی می تواند پرتاب های اوت بلند روری دلاپ در استوک سیتی فراموش کند؟ اوت های موفق این بازیکن که در نوجوانی پرتاب نیزه کار می کرد باعث شد که گرت ساوتگیت در جام جهانی و تیم لیورپول اقدام به استخدام مربی پرتاب اوت کردند. موضوعی که اما درباره فوتبال و اتفاق هایی از این دست گفته می شود این است که تاثیرات ورزش های حرفه ای ایالات متحده امریکا مثل بسکتبال، بیسبال و فوتبال امریکایی بر فوتبال در اروپا است به طوری که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اتفاق هایی مانند پیدا شدن سیستم ویدئویی var، چشم عقاب و مسایلی از این دست فوتبال را هرچه بیشتر به لیگ nfl و لیگ های حرفه ای از این دست در ایالات متحده شبیه می کند که فضایی به نوعی هالیوودی دارند. استفاده از تجهیزات و البته توجه به نمایشگری...و این می تواند روح فوتبال و زیبایی های آن را از بین ببرد.