صفحه اصلی سایت
نسخه اصلی خبر
خبر را چاپ کن
عدم نمایش تصاویر در چاپ
شناسه خبر : 593821400/10/15 - 19:38

چهاردهمین سال هجر مانا یاد عبدالمحمد زنگویی

به قلم مهدی صالحی زاده

  

ورزش بوشهر: مرحوم عبدالمحمد زنگویی در تاریخ 18/5/1314 به دنیا آمد و در روز یکشنبه 16/10/1386 یعنی چهارده سال پیش در شیراز و در بیمارستان کوثر درگذشت.

مرحوم زنگویی خرداد 1333 در دبیرستان سعادت بوشهر،دیپلم گرفت و پس از آن راهی خدمت مقدس سربازی گردید.

ایشان در باشگاه شاهین در بک راست بازی میکرد، تلاش و ممارست او در این تیم باعث شده بود که همه او را یک بازیکن بارز یاد کنند.

زنده یاد زنگویی برای گرفتن امتیاز تغییر نام تیم خلیج به شاهین به تهران رفت و علیرغم همه مشکلات موجود اداری موفق به اینکار شد.

وی هیچ وقت پشت سر کسی حرف نمی زد، اما صراحت لهجه اش نمونه بود. حرفش را بسادگی به زبان می آورد. جز خدا از کسی نمی ترسید. به کوچک و بزرگ احترام می گذاشت.

در اکثر پست های اداری و فنی باشگاه بزرگ شاهین عملکرد خوبی داشت. وی زیر بار مسئولیت شانه خالی نمیکرد. آتیه نگر بود و به مسائل اداری و فنی فوتبال کاملا آشنا بود.
زنده یاد دلسوز و عاشق برای شاهین بود و به همین دلیل نام پسرش را شاهین گذاشت. آقا شاهین هم از لحاظ اخلاقی و رفتاری کمی از پدر ندارد وارث و ژن خوب در وجودش نمایان می باشد.

چه زودتر می شود چهارده سال از فراق ایشان می گذرد. انگار همین دیروز بود که در خبر درگذشت آقای زنگویی، استان بوشهر و همه شاهینی های ایران را شوکه کرد.

هنوز نزد شاهینی های اصیل نام و یادش بر سر زبانهاست. اگر او بود نمی گذاشت در رأس هرم مدیریت باشگاه بچه بازی رُخ دهد. برای تصمیم های کلان، خشت خام جایگزین قدیمی ها گردد.

همه هواداران دو تیم بزرگ بوشهر یعنی ایران جوان و شاهین، ایشان را دوست داشتند و این یعنی یک جای کار زنده یاد درست بود. پاک بودن و مردمداری زنگویی باعث این مهم شده بود.

 

 

حسن غلامی نژاد پیشکسوت شاهین: زنگویی از نمادهای پر تلاش و دلسوز مکتب شاهین بوشهر بود

  

زنده یاد عبدالمحمد زنگویی مردی اخلاق‌مدار و از نمادهای پر تلاش و دلسوز مکتب شاهین بوشهر است که با گذشت ۱۴ سال از درگذشت وی، همچنان نامش در بین اهالی فوتبال جاودانه است. زنده یاد عبدالمحمد زنگویی در سال ۱۳۱۴ در شهرستان بوشهر چشم به جهان گشود وی از نو جوانی فوتبالش را در این شهر آغاز کرد بطوریکه در عنفوان جوانی یکی از بازیکنان کم نظیر تیم فوتبال شاهین بوشهر می شود وی به لحاظ انضباط و اخلاق جوانمردانه اش در همان آغاز جوانی کاپیتان تیم فوتبال شاهین بوشهر می شود همچنین وی مدتها سرمربیگری وسرپرستی تیم شاهین را به عهده داشته است زنده یاد زنگویی مدیری که اخلاق‌مداری و نظم آن‌قدر برایش بر نتیجه‌گرایی مقدم بود که پایبندی و تاکید او به اصول اخلاقی، او را در بین اهالی ورزش به عنوان "معلم اخلاق ونظم مشهور کرد. مردی که برای همیشه دربین مردم بوشهر محبوب و دوست‌داشتنی مانده است زنگویی تجلی انسانیت و اخلاق در ورزش بود و این‌ روزها که اخلاق در فوتبال یک حلقه گمشده است، جای خالی این مرد بزرگ بیش از پیش احساس می‌شود، شخصیتی که تاثیرات اخلاقی او بر شاگردانش فقط در مستطیل سبز نبود و توانسته بود تحول خوبی در زندگی شخصی‌ شاگردان خود ایجاد کند.
زنگویی حتی برای پررنگ کردن اخلاق در فوتبال از خود و خانواده‌اش نیز گذشت؛ و در تمام دوران مدیریتش بر باشگاه محبوب و مردمی شاهین نه اینکه پولی از باشگاه نگرفت بلکه از سرمایه اندک ومحدودی که داشت برای باشگاه محبوبش در طبق اخلاص گذاشت او عاشق باشگاه شاهین بود ۱۶دیماه سالگرد درگذشت عبدالمحمد زنگویی اسطوره فراموش ناشدنی شاهین بوشهر بهانه‌ای شد تا یاد و زحمات این مرد بزرگ را ارج بگذاریم زنده یاد زنگویی بسیار با شهامت بود وبا تیزبین خاص خودش امورات و نیازمندیهای باشگاه را پیش‌بینی میکرد فوتبال امروز نیازمند بازگویی از زنگویی وامثال اوست او حتی از خودش برای دیگران مایه می‌گذاشت؛ آن قدر بُعد اخلاقی ونظم مرحوم قوی بود که نام وی را جاودانه ساخته است و به نظر می‌رسد. او همچنان در میان ما حضور دارد و به نظرم در فوتبالی که متاسفانه این روزها اخلاق در آن رنگ باخته و درگیر یکسری حواشی شده است، اگر مسوولین و بزرگان فوتبال بوشهر از شخصیت های مانند زنگویی ،گرانبها ، افشار ، پوربهی وبوالخیری بیشتر برای جوانان بازگو کنند، می‌توانیم اخلاق را بیشتر به فوتبال برگردانیم. یقیناً برگزاری همایش‌هایی برای این بزرگان که سالها با امکانات محدود برای باشگاه محبوب خود زحمت کشیده اند بی شک تاثیر فراوانی خواهد داشت و قطعا دلسوزی و اخلاق‌مداری آنها به خوبی در بین جوانان نهادینه خواهد شد.
روحش شاد و یادش جاودان

 

احمد حسن ابراهیمی پیشکسوت شاهین: زنگویی صداقت و درستکاری خودش فدای هیچ کاری نمی‌کرد

  

یک خاطره جالبی از زنده یاد دارم سه مرد بزرگ بنامهای زنده یاد احمد تورانی وزنده هوشنگ جلالی ثابت وزنده یاد عبدالمحمد زنگویی در بازی شاهین بوشهر وپیام گچ خراسان درمشهد شاهین را همراهی میکردنند هوای شب بازی بسیار سرد ویخبندان بود پیام گچ خراسان بازیکنان بزرگی همچون رضا صاحبی برای بازی با شاهین خودرا آماده نبرد کرده بودنند.. شب بازی زنده یاد تورانی به بازیکنان تیم به مدت سه ساعت تایم داد که کسی کاری داره بره بیرون از هتل وبرگردن دروقت اعلام شده.. زنده یاد زنگویی درهتل صدای من زد گفت آقای حسن ابراهیمی یک لحظه بمان... منم به رسم ادب ماندم.. سؤال کرد کجا می‌روی گفتم زیارت آقا امام رضا.. گفت خیلی اعتقاد داری گفتم بله آقا گفت پس از آقا بخواه فردا ما پیام شکست بدهیم گفتم چشم.. بعد از زیارت برگشتم دیدم توی لابی هتل نشسته گفت آقای حسن ابراهیمی گفتم بله جناب آقای زنگویی گفت رفتی زیارت؟ بله آقادعا کردی؟ بله آقا انشاءالله پس حتما فردا می‌بریم گفتم انشاءالله بله روز بازی پیام با اون مهره های بزرگش که ملیون ها خرج کرده بودن درمقابل مهره های بزرگ شاهین بوشهری قرار گرفتن که حتی پول سفرشون باالتماس مهیا شده بود بازی شروع شد چه طوفانی به پا کردن بازیکنان گچ خراسان نود دقیقه زیر فشار درنهایت نتیجه بازی دوبرصفر بسود پیام بعد از بازی آقای زنگویی صدا زد آقای ابراهیمی بله آقا زنگویی :چی شد نتیجه گفتم آقا دوبرصفر زنگویی: پس دعا چی شد امام رضا چرا کاری نکرد اولش ناراحت شدم. بعدش زنده یاد منو قانع کرد گفت جناب آقای حسن ابراهیمی پیام گچ خراسان ششصد ملیون خرج کرده ما بیست ملیون. خدا هرکسی تلاش بیشتری کنه نتیجه میگیره وآقای حسن ابراهیمی حرف آخر من اینه تمام طلاها ی دنیا کمونیست ها می‌برند که خدا را قبول ندارند. ولی چون تلاش می‌کنند وتلاش کردند خداوند مزد زحماتشون بهشون میده. خدا متعلق به همه انسانهاست نه تنها ما پس هرکسی بیشتر تلاش کرد بیشتر موفق هست. عبدالمحمد زنگویی صداقت و درستکاری خودش فدای هیچ کاری نمی‌کرد، همیشه زبان زد عام خاص بود برای برقراری ارتباطات بین بازیکنان

 

ابراهیم رفعت پیشکسوت شاهین: زنگویی مدیری لایق و توانمندی بود

  

بنام و یاد خداوند بزرگ. زنده یاد عبدالمحمد زنگویی مدیری لایق و توانمندی بود در جلسات باشگاه زمانی که صحبت میکردندند بازیکنان جذب صبحتهای شیرین و با معنادار او میشدند واقعا زبان گویا و شیرینی داشت که آدم سیر صبحتهایش نمیشد زنده یاد خیلی به نظم و انضباط بازیکن اهمیت میداد وهمیشه اسرار داشتند وتاکید میکردند همانند زنده یاد پرویز دهداری که در مرحله اول بازیکن انضباط و بازی جوان مردانه را باید در زمین فوتبال رعایت نماید و بعد مسائل فنی فوتبال خاطره ای از ایشان تعریف کنم در یکی از جلسات باشگاه که ایشان داشتند در رابطه با انضباط صحبت میکردند یکی از بازیکنان باتجربه اعتراض کردن که در آن بازی من حق داشتم آن حرکت روی بازیکن حریف انجام دهم که زنده یاد با آرامش به آن بازیکن گوشزد کرد که ما باشگاه شاهین هستیم و باید رعایت مسائل اخلاقی درزمین فوتبال نمایم. اکثر اوقات بر سر جلسات تمرین باشگاه شاهین حاضر بود همیشه دغدغه باشگاه داشت زندگی خود صرف باشگاه نمود. جا دارد یادی کنیم از بزرگان فوتبال که الان در بین ما نیستند زنده یادان عبدالمحمد پوربهی، غلام بوالخیری، حاج مجید چاهیبخش، علی اکبر کپگانیان، جواد گرانبها، محمدرضا خجسته، علی مصلح، هوشنگ ثابت، برزین، اکبر سیروس، عالی غریبی، محمد (محخال) صالحی، شهید عباس بوالخیر، خسرو میالویی، اکبر کللی، ناصر خرسند، ماشاالله ماهینی، و دیگرعزیزان که یادشان را گرامی میداریم روحشان شاد

 

احمد نوشادی پیشکسوت ایرانجوان: زنگویی شچره ای ماندگار است

   
 


آقای زنگویی یکی از نایاب ترین ورزشکار اسطوره باشگاه داری عصر در استان و چهره ای ماندگار دوست‌ داشتنی در بین مردم مخصوصا باشگاه خلیج و شاهین ورد زبان عام و خاص بوده از نظر باشگاه دارد بین مردم و شاهینی های محترم کارهایی که آن موقع برای فوتبال شاهین کشیده اند برهیچکس پوشیده نیست یاد و خاطره ایشان ارج نهاده روح همه ورزشکاران که دارفانی را وداع کرده اند روحشان شاد و یادشان گرامی باد

 

مجید مشایخ پیشکسوت استقلال بوشهر: زنگویی متعصب عقلانی شاهین بود

  

در رابطه با شخصیت بزرگمرد شاهین مرحوم زنگویی باید بگویم عاشق و خدمتگزار و متعصب عقلانی شاهین بدون کوچک کردن حریفان در تقابلها بود پیدا شدن شخصیتهایی همچون مرحوم به نظرم بعید می آید مرحوم زنگوئی پدری دلسوز برای باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین بود چنان به باشگاه و بازیکنان عشق می ورزید که گویی پدری فرزندانش را با عشق در اغوش می کشد مانند او کمتر پیدا میشد ای کاش مثل او در فوتبال بوشهر بیشتر داشتیم و فوتبال ما به این روز نمی افتاد و شاهین به باد فراموشی سپرده نمی شد .امیدوارم همه ی شاهینی ها و بوشهری ها یادش را گرامی داشته و از تجربیات گذشته او به خوبی استفاده کنند.روحش شاد

 

اسماعیل بهبهانی: قلب هواداران جایگاه بزرگان فوتبال

     

تیم فوتبال شاهین بوشهر درعمر بیش از ۷۰ ساله خود جوانان زیادی را به فوتبال این شهر و دیار و کشور معرفی کرده است بازیکنانی که بسیاری از آنها سالها پس از آویختن کفش هادر گوشه و کنار این کشور به جوانان خدمت کرده و یا خاطرات قدیم خود را مرور می کنند و تعدادی هم باوجود اینکه رخ در نقاب خاک کشیده اند تا همیشه در قلب فوتبال دوستان باقی خواهند ماند. دوستداران فوتبال هیچگاه خاطره سازی های بزرگانی چون: پوربهی- زنگویی- توکلی-تورانی- رزمی- احمدی- وفایی-سالار- ماهینی- ابراهیم زاده- ملاح زاده و... را از یاد نخواهند برد.

یکی از بزرگانی که در فوتبال بوشهر و باشگاه شاهین بعنوان بازیکن -مربی و سرپرست منشأ اثر فراوان بوده شادروان عبدالمحمد زنگویی است که با تعهد به اصول اولیه مکتب شاهین یعنی «اخلاق- تحصیل علم- ورزش» به پرورش چند نسل از فوتبالیست های این دیار همت گماشت. زنگویی چهارده سال پیش و در سال۱۳۸۶ چشم از جهان فرو بست اما چراغی که به همت او و دیگر بزرگان شاهین در این سامان روشن شد تا همیشه تابان و راهنمای فرزندان این آب و خاک خواهد بود.

روحش در آرامش