کد خبر: 23474
تاریخ انتشار: پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398 - 08:16   25 April 2019
ارسال به دوستان
الف الف

ورزش بوشهر: تکرار خاطره شیرین یک دهه پیش و صعود شاهین شهرداری بوشهر به لیگ برتر فوتبال ایران، خوشحالی بسیاری از هم استانی ها را در پی داشت و قطعا فوتبال دوستان ایرانی نیز از بازگشت یک تیم پرطرفدار، دارای ریشه و اصالت به سطح اول فوتبال ممکلت خوشحالند.

 

به گزارش "ورزش بوشهر"؛ در این بین، بوشهری ها و خصوصا هواداران شاهین خاطره تلخ سقوط این تیم از لیگ برتر را از یاد نبرده اند، حواشی و اتفاقاتی که جاه طلبی برخی سیاسیون برای این تیم مردمی رقم زده و نشستن آنها بر بال های شاهین برای دیده شدن، دوران حضور این تیم در سطح اول فوتبال ایران را کوتاه کرد.

پس از سقوط شاهین از لیگ برتر، این تیم مسیر قهقرا را در پیش گرفت و هرسال به دسته پایین تر سقوط کرد تا اینکه نهایتا به دلیل میزان بالای بدهی و شکایات متعددی که بعضا گزارش آن به فیفا هم رسیده بود، عملا امکان حضور در مسابقات با این نام سلب و پروانه باشگاه شاهین غیرفعال شد.

با این حال، اصرار هواداران پرشمار شاهین منجر به آن شد که از سال 94 به همت و اراده اعضای سابق شورای شهر و شهردار پیشین بوشهر (که در این دوره نیز ادامه یافت)، احیای برند شاهین در فوتبال این شهر و کشور با پسوند "شهرداری بوشهر" استارت خورد و نهایتا در یک مسیر فوتبالی، این تیم روز گذشته به لیگ برتر رسید تا دل هوادارانش، شهروندان بوشهری و بسیاری از هم استانی ها را شاد کند.

اما لیگ برتر برای شاهین بوشهر از امروز آغاز شده و قطعا شرکت آبرومندانه در این مسابقات و دستیابی به جایگاه و رتبه های برتر، نیازمند مدیریتی قوی و با برنامه، تامین منابع مالی و البته حمایت هواداران و مسئولان استانی می باشد.

در این بین، آنچه درباره ممنوعیت قانونی تیمداری شهرداری ها در ورزش حرفه ای مطرح می شود، منبع مالی نماینده جدید استان در لیگ برتر را با ابهام مواجه ساخته است.

به عقیده برخی کارشناسان، طی سال های گذشته که برنامه پنجم توسعه در کشور اجرا می شده، وزارت کشور به استناد برخی از بندهای همین برنامه، طی بخشنامه ای شهرداری ها را از تیمداری در لیگ های برتر منع کرده و ماموریت آنها را در زمینه توسعه فضا و زیرساخت های ورزش همگانی و ایفای وظایف ذاتی در حوزه عمران و خدمات شهری دانسته است.

موضوعی که منجر به انحلال رده های لیگ برتری شهرداری تبریز یا عدم ورود شهرداری های شیراز، مشهد و رشت به عرصه تیمداری (با وجود وعده های اولیه شهرداران آن) شده است.

البته از یکسال گذشته، برنامه ششم توسعه کشور آغاز شده، ولی طی این مدت وزارت کشور اظهارنظر صریح یا بخشنامه جدیدی که تغییری در موضوع تیمداری حرفه ای شهرداری ها ایجاد نماید، صادر نکرده است.

با این حال، برخی صاحبنظران نیز معتقدند: وقتی هیچکدام از منابع درآمدزا و صنایع پرشمار استان بوشهر به مسئولیت های اجتماعی شان برای حمایت از رشته های پرطرفدار نظیر فوتبال نمی پردازند (به جز حمایت نصف و نیمه و ضعیف منطقه ویژه پارس از تیم پارس جم)، نباید مانع تیمداری شهرداری ها شد و اتفاقا اگر این موضوع با مدیریتی قوی همراه باشد، می تواند در راستای ماموریت های مدیریت شهری برای ایجاد نشاط شهروندان و اوقات فراغت جوانان تلقی شود.

پیگیری خبرنگار «خلیج فارس» از برخی از اعضای شورای شهر و استانداری جهت کسب اطلاع در خصوص ادامه یا لغو این محدودیت قانونی نتیجه مشخصی نداشت و برخی هم که پاسخگو بودند، بعضا این ممنوعیت قانونی را تایید کرده و با شرط ذکر نشدن نامشان (که احتمالا برای عدم مواجهه با نظرات منفی هواداران در خوشحالی صعود است) می گفتند "در این خصوص دستگاههای نظارتی باید اعلام نظر رسمی کنند، ولی اگر منعی هم باشد، شهرداری می تواند با تغییراتی در هیات مدیره، با شکل اسپانسر تیمداری را ادامه دهد."

همچنین خبر می رسد در بودجه سالجاری شهرداری بوشهر، برای باشگاه شاهین 5 میلیاردتومان پیش بینی شده، درحالی که دست کم برای ماندن در لیگ برتر به 12 تا 15 میلیاردتومان اعتبار نیاز است. موضوعی که البته با پیشنهاد شهرداری و مصوبه شورای شهر در قالب متمم بودجه قابل حل است، اما جایگزینی همین اعتبار برای شهرداری که درآمد اصلی اش از ساخت و ساز اندک شده، نیازمند پیگیری برای ایجاد منابع درآمدی یا کمک استانداری از طریق منابع استانی است.

به هر روی انتظار می رود تا دیر نشده، موضوع تیمداری شهرداری بوشهر در لیگ برتر بصورت قانونی و دقیق تعیین تکلیف شود تا شادی و خوشحالی هواداران به دست اندازهای ناخوشایند و غیرمنتظره برخورد نکند و نویدبخش پرواز زیبای شاهین در آسمان لیگ برتر باشد.

منبع: خلیج فارس






نظـــرات شمـــا