کد خبر: 25100
تاریخ انتشار: شنبه 12 مرداد 1398 - 10:50   3 August 2019
ارسال به دوستان
الف الف

ورزش بوشهر: اقدام عجولانه مسئولان در قطع داوری بانوان، فرصت بزرگی را از ایران سلب کرد و اتفاقا بازی را علیه ایران برگرداند تا اثبات شود در مدیریت مان دور اندیشی نداریم!

 

مصطفی ارجمند

فستیوال مدارس فوتبال در رده سنی 12 سال بوشهر در حالی آغاز شد که 8 داور از 30 داور این مسابقات را بانوان تشکیل می دادند.

سوت داوران بانو در این مسابقات البته حاشیه ساز شد تا جایی که پای حراست وزارت ورزش و جوانان به موضوع باز شد و مدیر کل ورزش و جوانان استان هم از منتفی شدن ادامه قضاوت بانوان خبر داد.

بهروزیان فر با اشاره به انتشار این خبر در بی بی سی فارسی تاکید کرده: «هر موضوعی را که شبکه‌های ضدانقلاب حمایت می‌کنند، به سود ما نیست و مخالف آن‌ها هستیم، ضمن اینکه داوری بانوان در این مسابقات متوقف شده است.»

در همین راستا ذکر چند نکته ضروری است:

اول: استان بوشهر ۷۲ داور بانوی سازمان یافته در رشته فوتبال دارد که از این تعداد ۱۵ نفر آنها در لیگ های مختلف کشوری سوت می زنند. (به نقل از خبرگزاری ایرنا)

این ظرفیت بزرگ باعث شد تا با آغاز فستیوال مدارس فوتبال رده سنی ۱۲ سال، هشت داور از مجموع ۳۰ داور این رقابت ها از بین بانوان انتخاب شوند‌. اتفاقی که باید آن را به فال نیک گرفت و به حضور و بروز هر چه بیشتر بانوان در عرصه ورزش حرفه ای چشم دوخت.

دوم: داوران بانوی فستیوال مدارس بوشهر با حجاب کامل و مطابق موازین اسلامی بدون کوچک ترین حاشیه چند دیدار را قضاوت کردند و در شرایطی که این روزها کشور به شدت از سوی فیفا تحت فشار برای ورود بانوان به ورزشگاه هاست می توانست نگاه نهادینه شده در فیفا را هم تا حدودی تعدیل کند و ایران از همین ظرفیت سالم برای اثبات توجه به حضور بانوان بهره گیرد.

موضع گیری های بعدی و لغو داوری بانوان در این مسابقات نشان داد مسئولان امر اراده ای از خود ندارند و به محض اولین تماس ها، قافیه را باخته و خود هم در جناح مقابل قرار می گیرند در حالی که اقدام انجام شده نه خلاف شرع است و نه مغایرتی با قوانین دارد!

سوم: اینکه رسانه های «معاند» از موضوعی در کشور استقبال کنند هرگز نباید ملاک داوری مسئولان باشد. چه آنکه هر کس از زاویه دید خود به موضوع نگاه می کند و به صرف مخالفت یا موافقت یک رسانه خارجی، نمی توان یک اقدام معقول و منطقی را غیرمعقول خواند!

برخی رفتارهای مسئولان کشور از گذشته تاکنون با استقبال رسانه های معاند روبرو شده چون فضا را برای تحریم و تهدید ایران فراهم می کرد اما هرگز به یاد ندارم مسئولان در رفتارشان تجدیدنظر کرده باشند چون معتقد بوده اند رفتارشان درست است و تاوان دادن هم تبعات این رفتار درست!

چهارم: از زمانی که عده ای مقابل دوش حمام ایستادگی کردند سالیان درازی می گذرد. با گذر زمان بسیاری از همان حرام ها، حلال شدند؛ از سربازی رفتن جوانان گرفته تا شناسنامه دار شدن مردم، از ممنوعیت تلویزیون و رادیو تا حرام بودن سینما، از حرام بودن شطرنج گرفته تا...

هر چند بسیاری از ممنوعه هایی که همچنان هم ممنوعه نام دارند در عمل حرمت خود را از دست داده اند مثل دیش و رسیورهای ماهواره که روزگاری با عملیات راپل از پشت بام ها به پایین پرت می شد...

هیچ کس نمی تواند در مقابل تغییرات طبیعی دنیای امروز دیوار بکشد و مسئولان باید به جای تکرار خطاهای گذشته در پاک کردن صورت مسئله، ظرفیت های مناسب با سیاست های کلان نظام را ایجاد کنند.

اقدام هیات فوتبال استان بوشهر در استفاده از بانوان داور علاوه بر بها دادن به بانوان، وجه تبلیغاتی بزرگی برای کشور در جهان به همراه داشت تا اثبات شود در عین رعایت موازین شرعی و قانونی کشور، بانوان در ورزش ایران نقش آفرینند.

اقدام عجولانه مسئولان در قطع داوری بانوان، فرصت بزرگی را از ایران سلب کرد و اتفاقا بازی را علیه ایران برگرداند تا اثبات شود در مدیریت مان دوراندیشی نداریم!

شاید بتوان دلیل عملکردهای ناصحیح مسئولان و واکنش های عجیب در مورد موضوعات عادی را در این جمله مارک تواین تعریف کرد:

«اگر تنها ابزار شما چکش باشد همه مسائل برایتان تبدیل به میخ می شوند.»






نظـــرات شمـــا