کد خبر: 53876
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 شهریور 1400 - 15:40   5 September 2021
ارسال به دوستان
الف الف

ورزش بوشهر؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باید جانمایی مناسب برای احداث پیست بین‌المللی قایقرانی در بندر بوشهر انجام تا مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شود.

  

به گزارش "ورزش بوشهر"؛ فرهاد قلی‌نژاد افزود: براساس قوانین و مقررات هر پروژه‌ای پیش از احداث باید مجوزهای لازم را از دستگاه های اجرایی و مرتبط بویژه محیط زیست دریافت کند و سپس قرارداد با پیمانکار منعقد و بودجه به پیمانکار پرداخت شود.

وی بیان کرد: محل اجرای پیست بین‌المللی قایقرانی در بوشهر تالاب سلطانی انتخاب شده بود که در ابتدای استعلام از این اداره کل در اواخر سال ۹۹ مشخص شد که با رویشگاه حرا تداخل و پروژه نیاز به استحصال دارد و باعث تخریب تالاب است، طوریکه حدود ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد.

قلی‌نژاد ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون حفاظت تالاب‌ها با این پروژه مخالفت کرد و خواستار تغییر محل احداث در همان منطقه و خارج از تالاب شد که اداره کل ورزش و جوانان با تغییر محل و جابه جایی محل احداث به خارج از تالاب مخالفت و خواستار اجرای طرح در همان محل شد.

وی عنوان کرد: پس از پیگیری‌ها و اصرار بر اجرای پروژه گزارش ارزیابی زیست محیطی با ارائه راهکارهای کاهش اثرات تدوین و اصلاح شد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گزارش را به معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد.

قلی‌نژاد ادامه داد: در این زمینه به طور مجدد به دلیل استحصال و تخریب تالاب مخالفت شد و از آنجا که هر گونه استحصال در دریا و خوریات وفق قوانین و مقررات نیازمند دریافت مجوز از هیات وزیران است پرونده به کمیسیون امور زیربنایی دولت (دولت قبل) ارسال شد که تاکنون مجوز لازم از کمیسیون امور زیر بنایی اعلام و صادر نشده است.

 وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن وفق اصل پنجاهم قانون اساسی، هر پروژه‌ای باید قبل از شروع، مجوزهای لازم را دریافت و تسریع در روند دریافت مجوز و ارائه راهکارهای کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست ناشی از پروژه بر عهده ارگان یا شخص متقاضی است.

 قلی‌نژاد تاکید کرد: باید در طرح‌ها و پروژه‌ها محل‌های احداث به نحوی انتخاب شود که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و اگر محل احداث پروژه‌ای موجب تخریب می‌شود دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را در جابه جایی محل احداث وفق ضوابط و معیارهای زیست محیطی انجام دهند.

وی افزود: خور سلطانی یکی از تالاب‌های مهم استان بوشهر است که در سال‌های اخیر با احداث جاده و استحصال اراضی آن برای ساخت و ساز و توسعه شهر بوشهر مورد تخریب و تصرفات گسترده قرار گرفته و امروز باقیمانده آن که جنگل‌های حرا را نیز در برگرفته در معرض خطر است.

قلی‌نژاد گفت: با این شرایط می‌توان پروژه‌های خدماتی و گردشگری و سازه‌های بتنی را در جاهای دیگر احداث کرد تا آسیبی به محیط زیست نرسد./ایرنا






نظـــرات شمـــا