کد خبر: 91253
تاریخ انتشار: سه شنبه 28 شهریور 1402 - 12:50   19 September 2023
ارسال به دوستان
الف الف

یاداشت: هادی جلالی‌ثابت پژوهش‌گر حوزه ورزش

 
 

ورزش بوشهر: سرمایه انسانی عباراتی است که امروزه در حوزه اقتصاد کشورها زیاد به گوش می‌خورد و اغلب کشورهای پیشرفته صنعتی دارای یک سرمایه انسانی قوی هستند.

 

منظور از سرمایه انسانی ، مجموعه‌ای از تجربه ، ژنتیک ، خلاقیت ، مهارت و توانمندی‌هایی است که فرد آن‌ها را در طول زندگی‌اش بدست آورده است.

 

دانش ، تخصص ، مهارت و توانمندی افراد است که باعث بهبود عملکرد سازمان ها در ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر می شود.

 

امروزه سرمایه انسانی یک مسئله بسیار مهم برای کشورها می باشد ، این موضوع بقدری حائز اهمیت است که بانک جهانی هر ساله گزارشی مبنی بهره برداری کشورها از سرمایه انسانی شان منتشر می کنند.

 

طبق برسی های انجام شده از وضعیت اقتصادی کشورهای پیشرفته توسعه سرمایه انسانی با توسعه اقتصادی رابطه ای مستقیم دارد در واقع استفاده از سرمایه های نیروی انسانی مناسب باعث بهره برداری مناسب از سرمایه های فیزیکی می شود.

 

سرمایه انسانی با استفاده از ایده و خلاقیت و توانمندی های خود مشکلات اقتصادی را به حداقل رسانیده و سازمان را در راستای رسیدن به اهداف به نحو احسن رو به جلو هدایت می کند.

 

موفقیت هر سازمانی بستگی به تخصیص و به کارگیری مناسب ابزار ، تجهیزات ، منابع مالی و منابع انسانی آن سازمان دارد. 

 

در حوزه ورزش بدون شک نیروی انسانی یکی از کلیدی ترین و مهم ترین عوامل بر رشد اقتصادی صنعت ورزش به شمار می آید.

 

پژوهش های بعمل آمده در صنعت ورزش و باشگاه های مطرح دنیا حاکی بر آن می باشد که؛ منابع انسانی در کوتاه مدت و بلند مدت اثر مثبت و معنا داری بر رشد اقتصادی دارد.

 

همچنین ، نقش منابع انسانی در رشد صنعت ورزش بیشتر از موجودی سرمایه است ، بدین معنا که سرمایه انسانی مهمتر از سرمایه مالی می باشد ، لذا برای رشد اقتصادی در صنعت ورزش این نکته بسیار حائز اهمیت است است که در بخش منابع انسانی سرمایه گذاری انجام شود.

 

بدون شک آموزش و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهد در سازمانها و باشگاهای ورزشی باعث افزایش بهره‌وری و حل مشکلات اقتصادی و استفاده صحیح از فرصت ها و منابع مالی خواهد بود.

 

در این میان نقش حمایتهای مالی دولت در جهت کاهش هزینه های باشگاه داری بسیار پررنگ می باشد ولکن مشکل اساسی باشگاه های ورزشی نه فقط در مسائل مالی بلکه در بکارگیری منابع و سرمایه انسانی می باشد.

 

باشگاه های ورزشی قبل از هر چیز باید اقدام به ساختار سازی در بخش منابع انسانی خود نمایند ، استفاده از نیروی انسانی ماهر ،‌ در زمان و مکان مناسب ، باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد و باشگاه ها با نگرش و رویکردی جدید پا به عرصه اقتصاد در حوزه ورزش خواهند گذاشت. 

 

سازمان ورزش و جوانان ضمن حمایت های مالی از محل درآمدهای تعریف شده دولت به حوزه ورزش در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و کاهش معضلات اجتماعی وظیفه بسیار خطیری دارد ، فقدان و یا عملکرد ضعیف در حوزه ورزش تهدید بلقوه ای برای جامعه و جوانان می باشد ...

 

سازمان ورزش و جوانان بعنوان متولی ورزش می بایست با ایجاد ساختار مناسب آموزشی با همکاری اساتید برجسته نسبت به پرورش مدیران و سرمایه انسانی نخبه در حوزه مدیریت سازمان‌ها و باشگاهای ورزشی ، اقدامات بلقوه ای در این زمینه انجام دهد تا باشگاهای ورزشی ضمن حمایت مادی اولیه ، در ادامه راه به خودکفایی رسیده و با برنامه ریزی صحیح بتوانند به کسب درآمد در صنعت قدرتمند ورزش دست یابند...






نظـــرات شمـــا