کد خبر: 26233
تاریخ انتشار: پنج شنبه 16 آبان 1398 - 15:30   7 November 2019
ارسال به دوستان
الف الف

ورزش بوشهر: ژیمناستیک بوشهر در حال حاضر گرفتار "کی بود کی بود من نبودم" های میان فدراسیون و اداره کل ورزش استان شده و متاسفانه مسئولین این دو نهاد به جای پیگیری رفع مشکلات، در حال توجیه برای رفع مسئولیت خود هستند.

سید یاسر صفوی | دبیر سابق هیات ژیمناستیک استان بوشهر

 

ورزش بوشهر: این روزها ژیمناستیک بوشهر حال و روز خوشی ندارد و شاید تا به حال این حد وخامت را به خود ندیده باشد.

حدود 9 ماه اداره هیأت استان توسط سرپرست، واگذاری تنها سالن ژیمناستیک مجهز استان به بخش خصوصی، بلاتکلیفی ورزشکار بوشهری عضو تیم ملی، اوضاع نابسامان فدراسیون ژیمناستیک کشور و... باعث بروز مشکلاتی در مجموعه ژیمناستیک استان بوشهر گردیده که ادامه این وضعیت می تواند فعالیت این رشته ورزشی را تا سالها دچار مشکل و اختلال نماید.

این در حالیست که طی چهار سال گذشته با سکانداری "محمود برقک" در هیأت ژیمناستیک استان و عزم ایشان برای بهبود وضعیت این رشته ورزشی پایه، بسیاری از مشکلات و ضعف های گذشته مرتفع و فضای امیدوار کننده ای برای آینده ژیمناستیک استان ایجاد شده بود. برقک که در بهمن ماه سال 1393 به عنوان رییس هیأت ژیمناستیک استان انتخاب شده بود با گردهم آوردن اعضای خانواده این ورزش در استان، تمام تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات موجود به کار بست که این تلاش ها نتایجی همچون بهبود چشمگیر وضعیت تنها سالن ژیمناستیک استان علی الخصوص نصب و بهره برداری پیست فنر حرفه ای برای اولین بار در استان و برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از این سالن توسط کلیه ورزشکاران استان اعم از باشگاه های خصوصی و شهرستان ها، تلاش جهت افزایش مشارکت باشگاه های خصوص و شهرستان ها (که حاصل آن برگزاری اولین دور مسابقات باشگاهی در بوشهر بود) و اعزام ورزشکاران شهرستان ها برای اولین بار به عنوان اعضای تیم منتخب استان به مسابقات قهرمانی کشور بود. ارتقاء سطح کمی و کیفی کادر آموزشی استان خصوصا در بخش بانوان همچون برگزاری اولین دوره داوری بانوان در استان و معرفی اولین داوران و مربیان درجه 2 ژیمناستیک هنری بانوان در استان و افزایش مشارکت حرفه ای بانوان استان در این رشته ورزشی که نتیجه آن کسب مدال طلای منطقه چهار کشور توسط دختر ژیمناست بوشهری برای اولین بار بود از دیگر موفقیت های این دوره بود.

اما با وجود رخدادهای خوب و تحولات موثر در طول این مدت با دستان خالی و همت بلند تعداد اندکی از دلسوزان این ورزش، ولی متاسفانه بی مهری و بی عدالتی اثرات منفی خود را بر این مجموعه بر جای گذاشته که در ادامه به بخشی از این مشکلات اشاره خواهد شد.

• عدم حضور رییس و حتی دبیر فدراسیون در استان بوشهر بعد از نزدیک به 27 ماه مسئولیت شان. این در حالیست که خانم اینچه درگاهی طی این مدت تقریبا به تمام استان های کشور سفر کرده است. ظاهراً ایشان و دبیر محترم فدراسیون به علت مشغول بودن به سفرهای خارجی و درگیری های داخلی فدراسیون، فرصت حضور در استان هایی همچون بوشهر را ندارد.

• عدم برگزاری مجمع انتخابات هیأت استان بعد از گذشت حدود 9 ماه از پایان یافتن مسئولیت رییس قبلی که بلاتکلیفی بخش های مختلف این ورزش را در پی داشته است. علیرغم اینکه تاکنون دو مرتبه برای ثبت نام نامزدهای ریاست هیأت ژیمناستیک استان آگهی منتشر شده و در هر بار نیز حداقل سه نفر برای این پست ثبت ثبت نام نموده اند، ولی تا این لحظه هیچ خبری از برگزاری انتخابات نیست و جالب اینکه مسئولین اداره کل ورزش استان و فدراسیون مربوطه این مشکل را (البته با توجه به آیین نامه برگزاری انتخابات هیأت های استانی نوعی تخلف نیز محسوب می شود) به گردن یکدیگر می اندازند.

• عدم انتصاب نایب رییس هیأت و مسئولین کمیته های مختلف استانی، تعویق زیاد در برگزاری دوره های آموزشی و تمدید کارت های مربی گری با توجه به پایان یافتن اعتبار کارت برخی از مربیان استان،‌ اعزام حداقلی ورزشکاران استان به مسابقات منطقه ای و کشوری، جدا شدن برخی از مربیان با تجربه و ورزشکاران با استعداد از مجموعه هیأت و سردرگمی اعضای جامعه ژیمناستیک استان از جمله عوارض تعویق انتخابات هیأت در استان بوده است.

•همچنین واگذاری تنها سالن ژیمناستیک استان به بخش خصوصی نیز از مشکلات بسیار بزرگ ژیمناستیک استان می باشد. این سالن که طی سالهای اخیر با همت و تلاش هیأت استان برای استفاده های فنی و تخصصی این ورزش مرمت و احیاء گردیده بود بدون کسب هرگونه مشورت فنی و تخصصی از هیأت و لحاظ کردن نیازهای این رشته، به بخش خصوصی واگذار می شود. این درحالیست که سالن مذکور تنها محلی بوده که امکان برگزاری دوره های آموزشی، مسابقات استانی، اردوهای آمادگی تیم های اعزامی به مسابقات و تمام فعالیت های تخصصی این رشته در آن وجود دارد و علاوه بر آن مهمترین منبع درآمد هیأت استان نیز محسوب می شود.

به راستی آیا نمی شد به جای قرار دادن این سالن در لیست مزایده واگذاری اماکن ورزشی استان و در نهایت واگذاری آن به باشگاهی که حتی در بنرهای نصب شده در سالن از نگارش صحیح کلمه "ژیمناستیک" ناتوان است و به نظر می رسد بیشتر سمت و سوی مالی تا ورزشی بر این کار حاکم است، با اخذ دستور ترک تشریفات از استاندار محترم مانند برخی دیگر از اماکن مربوط به اداره کل ورزش، مستقیما به هیأت واگذار می شد؟ هرچند که روزانه یک سانس 1.5 ساعته برای فعالیت هیأت اختصاص داده شده ولی این زمان محدود به هیچ وجه برای فعالیت حرفه ای ژیمناستیک کفایت نمی کند.

• سردرگمی و بلاتکلیفی تنها ورزشکار هم استانی عضو تیم ملی برای انجام تمرینات تخصصی و حضور در مسابقات بین المللی به لطف مسئولن محترم فدراسیون از دیگر مشکلات هیات ژیمناستیک بوشهر است. عبداله جامعی که در سال 1394 با کسب مدال برنز مسابقات آسیایی هیروشیمای ژاپن برای اولین بار ژیمناستیک کشور را صاحب مدال در مسابقات بین المللی نمود، متاسفانه طی حدود دو سال اخیر مورد بی مهری مسئولین فدراسیون قرار گرفته و علیرغم تمرینات مستمر و سخت در شرایط نامساعد استان و تجهیزات غیراستاندارد و بدون کمترین پشتوانه مالی، دائم به بهانه های مختلف از حضور در مسابقات بین المللی باز می ماند.

به عنوان مثال این ورزشکار بوشهری یک بار به علت انتقادی ساده به دبیر فدراسیون در اردوی تیم ملی، حدود یکسال از حضور در تمرینات تیم ملی محروم شد. یا در موردی دیگر با توجه به اینکه تخصص اصلی آقای جامعی در وسیله خرک حلقه بوده و مدال آسیایی ایشان نیز در همین وسیله  می باشد، فدراسیون ادامه حضور ایشان در تیم ملی را مشروط به حضور در رقابت های شش وسیله نمود. جامعی نیز که چاره ای جز پذیرش این دستور نداشته شروع به انجام تمرینات سخت در شش وسیله می نماید و البته بعد از چند ماه انجام تمرینات در شرایط بسیار نامساعد استان بوشهر، رقیب ایشان برای رقابت در تک وسیله به مسابقات اعزام شد.

مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از مشکلات ژیمناستیک بوشهر در حال حاضر است که گرفتار "کی بود کی بود من نبودم" های میان فدراسیون و اداره کل ورزش استان شده و متاسفانه مسئولین این دو نهاد به جای پیگیری رفع مشکلات، در حال توجیه رفع مسئولیت خود هستند.

کاش ریاست فدراسیون به جای جمع کردن روسای هیأت های استانی در تهران به بهانه همایش و در حقیقت برای اخذ امضا از ایشان در طومار حمایت از خود، سعی می کرد با توجه بیشتر به استانها، رضایت و حمایت واقعی آنها را جلب نماید؛ چه بسا که این کار به پیشرفت ژیمناستیک کشور نیز کمک می کرد.

کاش مسئولین اداره کل ورزش استان نقدها را شنیده و بجای بیان توجیه در قبال واگذاری تنها سالن تخصصی ژیمناستیک استان، در اسرع وقت جلسه هم اندیشی با پیشکسوتان و متخصصان این رشته ورزشی ترتیب دهند و با مشارکت و همفکری آنها، قبل از وارد شدن ضرر و زیان بیشتر به ژیمناستیک استان، به حل و فصل مشکلات کمک کنند.

در هر حال فرزندان این استان ثابت نموده اند که در سخت ترین شرایط و بیشترین محرومیت ها نیز می توانند در کشور و حتی صحنه های بین المللی بدرخشند و گواه آن نیز ورزشکارانی همچون محمود برقک و پیام حسن نژاد با چندین مدال طلای کشور و عبداله جامعی با مدال برنز آسیایی و نیز ورزشکاران و مربیانی در سایر شاخه های ورزش ژیمناستیک استان است که با همت و پشتکار خودشان محدودیت ها را پشت سر گذاشتند و به موفقیت دست یافتند.

اکنون نیز در بخش بانوان استعدادهای خوبی در حال پرورش و شکل گیری است که با اندکی همراهی، حسن نظر و اعتماد مسئولین به هیأت ها، می توان نتایج بسیار خوبی را در صحنه های مختلف به دست آورد.

 






نظـــرات شمـــا